KORJAUSVELKA JA YLÄ-SAVON TIET

Viime viikolla oli Helsingin Sanomissa koko sivu kirjoitus valtion teiden korjausvelasta ja ohjelmasta kaudelle 2017 -2020. Meillä päin korjausohjelmaan oli merkitty vain Jännevirran silta.

Jokainen valveutunut tiellä liikkuja tietää että Lapinlahden kunnan alueella korjattavia ja parannettavia teitä löytyy, siis korjausvelkaa on.

Tässä muutamia:

  • Moottoritien jatkaminen Alapitkälle, suunnitelmat on;
  • valtatie 5 Mäntylahti – Lapinlahti Asematien liittymään. Viitostien parantaminen pysähtyi Lapinlahden alueella 1997, Sihvonlahden kohdalle oli tehty täyttöpenger ja töiden piti jatkua muutaman vuoden kuluttua. Vuosia on mennyt jo 20!;
  • Nerkoon kylän ohitus on edelleen tekemättä. Aikoinaan esteeksi tehty kaivosvaltaus on rauennut kauan sitten;
  • Lapinlahti – Varpaisjärvi-tie on mutkainen ja kapea ja tarvitsee osalle matkaa erillisen kevyen liikenteen väylän. Tielle on viimeksi tehty parannuksia 30 – 40 vuotta sitten;
  • Nerkoonniemen tie;
    • Paisuan tie.
    • jne… .

    Valtatiellä liikkuu alueen kansanedustajia ja he ummistavat silmänsä viitostien parantelun pysähtymiselle. Samoin tien vaikutuspiirissä olevat kunnat ovat hiljaa. Näissä asioissa pitää Lapinlahden lähestyä vaatimuksineen Liikenneministeriä huolellisen valmistelun jälkeen.

    Ely-keskus ei ole saanut kääntymiskaistaa Alapitkälle Kuopion suunnasta kääntyville. Syy oli 10 vuotta sitten, että alikulkutunneli estää moisen pitkän kaistan teon. Sama tilanne on Pajujärvellä, Taipaleessa. (Iisalmen suunnasta Ohenmäkeen kääntyville ei ole kääntymiskaistaa – mikähän viisaus siinäkin on?). Esteeksi ilmoitti silloinen tiehallinto, että risteykset pitäisi kanavoida (keskikorokkeet) ja liikennemerkeille pitäisi rakentaa portaalit – höpö-höpö. Tiehallinto on itse itselleen ohjeet laatinut – liekö nuo kukaan eduskunnan liikennevaliokunnassa lukenut huolellisesti läpi.

    Muutama vuosi sitten kävi lähetystö kiirehtimässä Riistaveden ohitustietä, Vt-9) silloisen liikenneministeri Anu Vehviläisen (nyk. kuntaministeri ja SOTE-järjestelyn/uudistuksen vastuuministeri !?) luona. Vehviläinen oli vastannut että kyllä ne siellä tiehallinnossa tietävät mitä pitää tehdä – hän ei ryhdy asiaa ajamaan (asiasisällöllisesti näin – sanatarkkaa uutisointia en muista).

  • Korjausvelkaa on koko maassa. Mitenkähän tähän tilanteeseen on jouduttu?1960-ja 1970-luvulla rakennettiin runsaasti teitä. Kuopion moottoritie valmistui, Ohenmäki- Peltosalmi välille tehtiin oikaisu ja tie on ns. ruotsalaistie – leveät pientareet ja sellaiseksi olisi suunniteltu 5-tie. Sitten tuli öljykriisi ja suunnitelmat hyllytettiin. 1980-luvulla rahaa tuli valtiolle niin, että alettiin maksaman puoluetukea ja maksetaan edelleen. Teiden rakentaminen elpyi Ylä-Savossa vasta 90-luvun laman jälkeen.Mitä kaikkea olisikaan saatu aikaan jos Kreikalle ei olisi annettu lainarahaa 7 miljardia 2011 (joka tosiasiassa meni Kreikalle lainalleille saksalaisille ja ranskalasille pankeille).

    Herätkää vaatimaan korjausta – muissakin asioissa.

    Heikki Niskanen

    Lapinlahti

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa